torsdag 10 november 2011

110608 – Resan går från Chateaunef du Pape och mot Beaune

Detta var första riktiga skylten vi såg när vi anlände Chateauneuf du Pape och faktiskt den sista vi såg i backspegeln när vi åkte därifrån.

Vi lämnar nu Chateauneuf du Pape för denna gång, med största sannolikhet kommer vi tillbaka, underbar liten stad och urmysig vinort.

Kunde ha varit utsikten från vårt rum i Chateauneuf du Pape.

Vi har provat massor med goda viner, ätit supergod mat och träffat mängder med trevliga människor.

Innan vi packade bilen full så såg den ut så här ungefär.

Vi hade bestämt oss för att resa utanför motorvägarna så vi ringlade oss fram genom hela Södra och Norra Rhône, vilka småbyar men något måste vara konstigt med just den här onsdagen, för det spelade faktiskt ingen roll vad klockan var i princip alla byar var totalt stängda. När inte ens bageriet är öppet då blir man lite lätt konfunderad.

Sedan körde vi in i Bourgogne, och vi fortsatte att färdas på småvägarna, vi besökte dock inte några producenter utan snarare la på minnet för kommande vinresor.

Framåt tidig kväll kom vi fram till Beaune och som vi trodde var rätt hotell, allt stämde ju och GPS gav full pott. Så in på parkeringen och fram till incheckningsdisken. (Annica hade kvällen innan bokat hotell för att vi skulle vara säkra på att ha någonstans att sova när vi väl kom fram.) Men killen bakom disken kände inte till vare sig vårt namn eller bokningsnummer, vad göra?? Så ser han på vår note från webbsidan att vi har gått till helt fel hotell… Ridå kan man väl säga, nåväl 15-20 meter längre fram på samma gata. In på parkeringen igen och fram till disken… Yep framme. Vi fick ett väldigt mysigt och charmigt rum och har bilen inne på låst parkering.

Rustade med en karta så gick vi de 5 min det tog att komma in till mitt i smeten av Beaune. Vi besöker den stora vinbutiken med glas, böcker, kartor, viner och mycket mer. Vi blev sugna på lite vin och hittade massor med olika vinbarer så vi hoppade in på ett ställe och fick varsitt glas rött på servitörens rekommendation. Riktigt gott, något kallt men det öppnade upp sig rätt bra.

Vi fortsatte promenera runt i staden, nu var det efter stängningstid så det enda som var öppet var ju barer och restauranger vilket det finns i mängder, inga problem att slå ihjäl en vecka i Beaune inte.

Magen bad om mat så vi letade upp samma ställe som vi var på då för 5 år sedan och blev minst lika nöjda även denna gång med vinet och maten.

Lite fascinerade är det ändå, på de flesta barer och restauranger här i Beaune finns nästan alla viner att beställa enligt 25 cl, 50 cl eller 75 cl vilket medförde att på just den här restaurangen så hade vi 7 olika vita och 8 olika röda att välja på.

Och inte till några feta överdrivna glaspriser heller, utan tvärtom vill man prova igenom så kunde man för en liten penning beställa in flera olika sorter i 25 cl storleken för att prova lite olika till maten. Helt perfekt och något som borde komma till Sverige, fler viner på glas och lägg av med chockartade påslag.

Tillbaka till hotellet och då mötes vi av denna lilla skönhet.

På morgonen efter en riktigt god och riklig frukost började vi planera packningen, det är inte lite som ska in i bilen....

Nu går resan upp mot Sverige och först bor vi över en natt i Rûdesheim, Tyskland.